Tweedehands elektrische auto’s minder in trek dan nieuwe voertuigen

Tweedehands elektrische auto’s minder in trek dan nieuwe voertuigen

Elektrische auto’s blijven in trek bij de Nederlandse consument. Niet alleen particulieren kiezen vaker voor een elektrisch model, dat geldt zeker ook voor zakelijke gebruikers. Steeds meer bedrijven kiezen bewust voor de elektrificatie van het eigen wagenpark, om zo bij te dragen aan een duurzamere wereld en tegelijkertijd kosten te besparen. Zeker in combinatie met zonnepanelen is de investering in de elektrificatie van het wagenpark voor hen interessant.

In april van dit jaar lag het aantal verkopen van volledig elektrische auto’s met 28 procent ruim hoger dan in dezelfde maand een jaar eerder. Circa tien procent van alle nieuw verkochte auto’s is volledig elektrisch. In Europa wordt Tesla hierbij ingehaald door BYD. Dat is opvallend, daar de importheffingen bij de keuze voor modellen van BYD hoger liggen dan bij de auto’s van Tesla. 

Kijk je specifiek naar tweedehands elektrische auto’s, dan liggen de trends anders. In mei van dit jaar was iets meer dan vier procent van de verkochte occasions een volledig elektrisch model. 

Veel tweedehands elektrische auto’s verdwijnen naar het buitenland 

Dat slechts iets meer dan vier procent van de verkochte occasions volledig elektrisch is, kan als opmerkelijk worden gezien. Immers, jaarlijks komt er een groot aanbod aan tweedehands modellen van onder meer Tesla op de markt. Het gaat hierbij om auto’s die uit hun zakelijke leasecontract lopen en zo beschikbaar komen voor de particuliere autokoper. 

Nader onderzoek laat zien dat een groot deel van deze tweedehands voertuigen naar het buitenland verdwijnt. Waar Tesla Model 3 tot de populairste elektrische auto’s behoorde bij de nieuw verkochte voertuigen, geldt dat voor de tweedehands auto’s duidelijk niet. Tot de populairste tweedehands modellen behoren al jaren de Polo en Golf van Volkswagen. 

Overheid stimuleert milieuvriendelijker rijden 

Vanuit de overheid wordt milieuvriendelijker rijden gestimuleerd. Circa twintig procent van de uitstoot van de broeikasgassen wordt in Nederland veroorzaakt door het wegverkeer. Door te kiezen voor een elektrificatie van het (zakelijke) wagenpark en daarmee vaker volledig elektrisch te rijden, daalt dat percentage fors. Een elektrische auto stoot immers helemaal geen broeikasgassen en stikstofdioxide uit. Op deze manier draagt het elektrisch rijden niet alleen bij aan het terugdringen van het energieverbruik, maar ook aan schonere lucht. 

Er zijn verschillende maatregelen genomen om elektrisch rijden aantrekkelijker te maken. Zo profiteert men tot en met 2025 van een lage fiscale bijtelling in sommige gevallen. Daarbij kunnen ondernemers subsidie aanvragen, wanneer zij overstappen op volledig elektrische bedrijfsauto’s. 

Met de Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL) zorgt de Nederlandse overheid voor een laadinfrastructuur die breed genoeg is om de groei in het aantal elektrische auto’s op de weg te kunnen ondersteunen. Op dit moment heeft Nederland meer dan 55.000 laadpalen die aan de openbare weg of in parkeergarages geplaatst zijn. Met de NAL moet het aantal laadpunten groeien tot een totaal van 1,7 miljoen in 2030. 

Zorg voor de juiste (zakelijke) autoverzekering bij een elektrisch voertuig 

Combineer de keuze voor een zakelijke elektrische auto met een bijpassende autoverzekering. Het verzekeren van een elektrische auto verloopt grotendeels op dezelfde wijze als het verzekeren van modellen met een benzine- of dieselmotor. Wat al snel kan opvallen is dat de autoverzekering voor een elektrisch voertuig vaak duurder is. Deze extra kosten wegen echter niet op tegen de besparing die elektrisch rijden oplevert. 

Daarbij is niet altijd helder wat binnen de dekking van deze verzekering valt. Hoe zit het bijvoorbeeld met de dekking bij diefstal van een accessoire als de laadkabel van je elektrische voertuig? Valt ook de accu van je elektrische auto onder deze dekking? Enzovoorts. In de meeste gevallen behoren deze accessoires tot de basisdekking van een zakelijke WA-autoverzekering. 

Ook interessant bij een zakelijke autoverzekering: tot wanneer wordt de nieuwwaarde van het voertuig vergoed? Er zijn verzekeraars die de nieuwwaarde tot drie jaar na aanschaf vergoeden. Pas daarna wordt naar de dagwaarde van de bedrijfswagen gekeken. 

Zorg om deze reden dat je de zakelijke autoverzekeringen van verschillende aanbieders met elkaar vergelijkt om tot de beste keuze te komen. Zeker bij jonge voertuigen wordt een all risk autoverzekering aangeraden. Is het voertuig zes jaar of ouder? Kijk in dat geval eens naar een autoverzekering met beperkt casco. Bij auto’s ouder dan tien jaar volstaat vaak een WA-verzekering. Er zijn factoren die kunnen maken dat het verstandig is om af te wijken van deze richtlijn. 

Verschillende aanvullende zakelijke autoverzekeringen 

Naast de WA-verzekering met of zonder casco dekking kun je voor enkele aanvullende verzekeringen kiezen. Denk aan een rechtsbijstandverzekering voor motorrijtuigen, waarmee je verzekerd bent van juridische hulp in het geval van geschillen in het verkeer. Ook een schadeverzekering voor inzittenden kan een optie zijn, wanneer je bijvoorbeeld geregeld met collega’s onderweg bent. In zo’n geval krijgen inzittenden die schade lijden bij een ongeval de ontstane schade vergoed. Dat geldt ook wanneer je als bestuurder het ongeluk veroorzaakt.