Nieuws

20.09.2018

Monopolie in de Automotive Advertentiemarkt.

Er is iets vreemds aan de hand in tweedehands auto land. 

Sinds jaar en dag bestaat de occasion markt uit een aantal partijen. Aan de ene kant heb je het aanbod gegenereerd door autobedrijven en particulieren. Aan de andere kant de dienstverleners rondom dit aanbod. Dienstverleners als garage software leveranciers, vergelijkingssite en advertentieportalen.
 
De dienstverleners in de automotive markt hebben bestaansrecht omdat content houdende partijen als autobedrijven en particulieren hun auto willen verkopen. Zij bouwen gratis en of betaalde diensten. En hier is iets vreemds aan de hand… 
 
Daar waar sommige garagesoftware leveranciers jarenlang voordeel hebben mogen ontvangen van de toegevoegde waarde aan hun pakket, door koppelingen te kunnen leveren met een divers aanbod aan advertentieportalen, wordt dit model plots omgedraaid in een betaald model.
 
Best bizar als je de reden hiervan weet.
 
Een deel van deze garagesoftware leveranciers dankt een groot deel van hun business model aan het “gesponsord” worden door monopolistische partijen als Marktplaats. Nu blijkt dit business model niet meer haalbaar, omdat deze partij(en) – als Marktplaats - stoppen met sponsoring. En wat gebeurd er? De rekening wordt simpelweg verlegd naar auto advertentieportalen als Tweedehandsauto.nl. Of we even willen gaan betalen.
 
Nee, dat willen we niet en gaan we vooralsnog zeker niet doen. Al helemaal als je weet wat voor een enorme bedragen men vraagt voor het aanleveren van content (auto data) die helemaal niet van hun is, maar van de autobedrijven.
 
Om voorgaande ontwikkeling te maskeren en snel nieuwe omzetten proberen te scoren, worden allerlei onderzoekjes en berichten geschreven over het ontbreken van toegevoegde waarde van de autoportalen. Over de aanwezige toegevoegde waarde wordt niets gezegd, terwijl die er uiteraard wel is:
 
•    Een diversiteit aan auto portalen houdt de markt open en concurrerend waardoor advertentietarieven niet onder druk komen te staan (als deze er al zijn) en de zeggenschap door Autobedrijven over advertentiekanalen ter zake blijft doen.
•    Auto portalen dragen ten alle tijden bij aan naamsbekendheid.
•    Daar garage software bedrijven nog denken aan traditionele e-commerce concepten als nieuwsbrieven, contactformuliertjes etc.. denken onafhankelijke autoportalen als tweedehandsauto.nl na over “online zoeken, offline shoppen”, radioreclame met autobedrijven, etc.
•    Een divers aanbod van auto portalen voorkomt gedwongen winkelen;
•    In een enorm concurrerende markt als die van autobedrijven is elk verkoopkanaal welkom voor een maximaal bereik. Waarom zou je dat beknotten;
•    Etc.

 
Daarnaast zijn de overige zogenaamde “beweegredenen” vanuit garage software leveranciers voor een groot deel zo niet volledig verwaarloosbaar. 
 
IT kosten?
Een van de beweegredenen is dat Garage Software Leveranciers “IT kosten” moeten door belasten. Alsof auto portalen geen IT kosten hebben?  Beste komisch als je er goed over nadenkt, want deze worden toch ook niet doorbelast aan het autobedrijf? Verder is het aandeel aan IT kosten dat gemaakt moet worden voor het realiseren van een - eenmalige koppeling – (lees Hexon) met alle auto portalen verwaarloosbaar. Een korte schets: alle data nodig voor deze koppeling was ooit al aanwezig voordat er überhaupt een koppeling bestond. Dus daar ligt niet het werk. Het werk toebedeeld aan het koppelen en doorzetten van auto data van autobedrijven ligt in het onderhouden van de koppeling. Iets dat zeer lage kosten kent door de komst van data brokers als Hexon. En ook hiervoor geldt dat autoportalen ook deze koppeling moeten onderhouden en dat deze ook niet worden doorbelast aan de Garage Software Leveranciers.
 
Autogegevens doorzetten?
Een andere beweegreden dan, die direct de prullenbak in kan. Er wordt door de leveranciers van garage software geschermd met dat zij de auto data aanleveren. Hierbij wordt eventjes vergeten dat niet zij, maar de autobedrijven eigenaar zijn van deze data. Zonder deze autodata geen software pakket, geen business.
 
Kortom er is iets vreemd aan de hand…
•    Monopolisten als Marktplaats blijven monopolist, in de hand gewerkt door garage software leveranciers.
•    Onafhankelijke autoportalen betalen de rekening. Daar waar ze de markt divers en onafhankelijk hielden, worden ze afgestraft door garage software leverancier die hun gederfde inkomsten willen verhalen op deze auto portalen. Hiervoor worden allerlei excuses aangedragen die er niet toe doen.
•    Autobedrijven en particulieren betalen de uiteindelijke rekening. Er komt minder aanbod, tarieven gaan omhoog en inbreng is weg, net als garage software leveranciers moeten ze het hoofd buigen voor partijen als Marktplaats.

Geeft u hier uw constatering of probleem door.
Bericht *
Auto’s vergelijken
Niets te vergelijken
Inloggen
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Wachtwoord vergeten? Herinneren