Nieuws

21.04.2017

Een tweedehands auto kopen van meer dan een ton. Onzin, toch?

Dit artikel is waarschijnlijk niet echt relevant voor u en ik, maar toch hebben we het geschreven. Want, de titel zegt al genoeg. Als je rijk genoeg bent, waarom neem je dan genoegen met een tweedehandsje? En dan ook nog eens een tweedehandsje van een ton. Wat zijn dat dan voor auto’s en zijn die mensen wel goed bij hun hoofd!? Kun je dan niet beter gewoon 2x een redelijk uitgeruste Volvo V70 aanschaffen. Bijvoorbeeld een V70 voor op de even dagen en een voor de oneven dagen? Of liever een gloednieuwe dikke Audi A6, A7 Q7, Mercedes E ! Enfin u begrijpt wat we bedoelen.

Nieuwsgierig als we zijn gaan we eerst maar eens wat rondneuzen. Welke tweedehands auto gaat weg voor € 100.000 of meer? Hieronder vindt u wat mogelijkheden.
  1. Een tweedehands BMW M3 Competition
Het betreft hier een BMW M3 Competition uit 2016. Kosten € 115.000, aantal kilometers minder dan 5000. Wat heb je dan? Een 4 deurs sportwagen met 450PK onder de motorkap. Onze favoriet voor dit bedrag? Zeker niet. Maar met < 4 sec naar de honderd en een top van 250 km/pu een feest om mee te rijden. Carbon aan boord, je kunt zo het circuit op.
 
Een normale M3 kost € 110.000 met 20PK minder en met 4.1s naar de 100 dus ook iets minder presterend. De M3 Competition heeft een aantal upgrades, meer vermogen, beter prestaties en wat carbon. Nieuw is deze versie zo’n 7.000 duurder dan de “normale” M3. De aanschaf van deze M3 met € 5000 op de teller en uit 2016 scheelt dus “maar” zo’n € 2000 op de nieuwprijs. Dan zouden wij toch gewoon voor nieuwe standaard M3 gaan, zonder al die poespas…
 
  1. Een tweedehands Ferrari Testarossa
Serieus, een Ferrari uit 1985 voor € 109.500?! Dan moet je toch echt John Johnson heten wil je deze, enigszins over de top, Ferrari met droge ogen willen aanschaffen! Deze tweedehands auto heeft ook nog eens meer dan een ton gereden. Dat is meer dan € 1 investering per gereden kilometer. Ok, ok het betreft hier dan wel een uitvoering waarvan er “maar” 200 zijn gemaakt. Dus… het geld waard? De auto heeft een top van 275km/pu en zit in 6s op de 100.
Zegt u het maar, want je koopt ook al een Testarossa uit 1991 voor “maar” € 95.000 met nog geen 40.000km op de teller. We besluiten advies en oordeel maar te laten bij de rijke beleggers in klassiekers, want wij snappen dit gewoonweg niet.
 
  1. Een tweedehands Porsche 911 4s
De Porsche kan uiteraard niet ontbreken en dan natuurlijk de enige echte, de 911. Aangeboden wordt een 3 jaar oude 911 4S met 45.000km op de teller. Prijs, maar liefst € 120.000
Even rekenen hoor. Een nieuwe Porsche 911 4s kost afgerond zo’n € 147.000. Dat betekent na 3 jaar en maar 45.000km een korting ter waarde van een nieuwe Golf VII TSI. Niet slecht vinden wij. De facelift in 2015 is nauwelijks zichtbaar dus daar hoef je het niet echt voor te laten. Wij vinden het een goede deal. Als je dan toch de centen hebt om een Porsche te kunnen kopen met 400Pk en een top van bijna 300km/pu, doe er dan verstandig aan en koop hem tweedehands. Samen met een gloednieuwe VW Golf VII TSI met 150PK voor het boodschappen doen. Zo, dat bedoelen we. Dat is wel even 550PK bij elkaar in plaats van 400PK en dat voor eenzelfde prijs!
 
  1. Een tweedehands Mercedes-Benz GLS 350d 4MATIC Aut9
Er wordt hier een hele “dikke” Mercedes aangeboden, type GLS met AMG styling. De diesel is goed voor ruim 250PK en heeft iets minder dan 9000km gelopen. De kosten € 119.000 Dat is ongeveer € 50 per Kg, reken maar uit. De soepele Mercedes motor sleept al dat gewicht, samen met zijn 21’ wielen,  in zo’n 8 seconden naar de 100km/pu. Nieuw kost deze auto € 112.000 met de standaard opties. De tweedehands Mercedes aangeboden, heeft allerlei opties. Zoals u wel weet zijn opties bij s merken als Mercedes, BMW, Porsche en soortgelijk nogal duur en gaan vaak met duizenden euro’s tegelijkertijd. Wij vinden de prijs van deze nagenoeg nieuwe tweedehands Mercedes erg hoog. Ongetwijfeld door al de opties. Het lijkt ons sterk dat zo’n auto voor deze prijs wordt verkocht. Een nieuwe Mercedes GLS 350d is een stuk goedkoper - € 7000 - en heeft nagenoeg alle opties die je maar kunt bedenken. Voor dit prijsverschil kopen wij een nieuw exemplaar. Als we daarboven op toch nog wat extra opties willen - van enkele duizenden euro’s -, dan kiezen we die liever zelf uit. Vindt u niet? De prijsstelling snappen we niet en dus al helemaal niet als iemand dit “tweedehandsje” voor deze prijs zou willen aanschaffen!
 
Op basis van het bovenstaande vinden we het allerhoogste segment in de tweedehands auto markt een erg ondoorgrondelijk en niet logische markt. Deels bestaat deze markt uiteraard uit verzamelaars met haar zeldzame verzamelobjecten. We kunnen op zich begrijpen dat iets wat zeldzaam is, duurder is dan iets dat in massa is geproduceerd. In het geval van de Testarossa vinden we de verschillen erg groot, temeer daar de modellen zelf erg weinig afwijken qua specificaties. Een ander deel van deze markt bestaat uit luxe en of sport wagens waar de “kop” vanaf is. Echter, veelal zien wij dit niet in de prijs terug! Vaak is de tweedehands aanschafprijs verdoezelt door de optielijst. Dit laatste is echter een kwestie van smaak en in dit segment, voor dit geld, wilt de koper liever zelf de auto meer persoonlijk kunnen maken.
 
Dus. Als u voldoende geld hebt om voor meer dan een ton een tweedehands auto te kunnen aanschaffen, dan wensen wij u veel succes. Er zal best nog wel wat onderhandelruimte zijn..
 
 
Geeft u hier uw constatering of probleem door.
Bericht *
Auto’s vergelijken
Niets te vergelijken
Inloggen
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Wachtwoord vergeten? Herinneren